Právě se stalo:

  • PRAHA: „Silikon jsi a v silikon se obrátíš,“ zaznělo na pohřbu české modelky.
  • GOLČŮV JENÍKOV: Zácpa na D1 dílem sabotéra.
  • STOCKPORT: Všichni výživoví poradci radí to samé, zjistili vědci.
  • SHUANG-FEI: Šéf OSN vyjel do Číny jednat o ekologičtějším provádění poprav.

HomeČlánky › Víno je zdravé... Jenom na něj umřete

Víno je zdravé... Jenom na něj umřete

Hltáte články o tom, co byste měli a neměli jíst a pít? Víme, jak to je. Je pěkné, že se staráte o své zdraví. Jinak jsou ale informace, které dostáváte, úplně na nic. Za týden se dočtete přesně opačné. Ukážeme vám to na příkladech z nejčtenějších portálů.

Vitamin C

Vitamin C je klasik. Všichni ho žereme. A víme proč. Podle serveru iDnes.cz to věděly už naše babičky - hltaly kyselé zelísyrovou cibuli, aby nenastydly. Babky tak nějak tušily, že s tím zelím do sebe dostávají i ono spásné céčko. Co dělali proti chřipce dědové, článek neuvádí. Možná věděli to, co tvrdí jiná studie zveřejněná na stejném serveru, a sice že pojídání vitaminu C nemá na chřipku nebo nachlazení žádný vliv. Vědátoři nacpali jednu skupinu nemocných céčkem a druhou placebem a nenašli mezi nimi žádný rozdíl.

Chlast

Alkoholu holdují lidé ve vědeckých studijních týmech a zdravotnických rubrikách nebývale. Tak jen stručně dva extrémy. Server iDnes.cz, konec roku 2008: „Abstinence může být pro vaše zdraví škodlivější než přiměřené pití." Lidovky.cz o dva měsíce později: „Jediná sklenka vína denně zvyšuje možnost vzniku rakoviny o 168 procent. Neexistuje žádná míra alkoholu, byť sebemenší, která by vám prospívala." Takže je to zase na vás, kapacity nepomůžou. Mrkejte, jak se k alkoholu staví tady dědoušek.

Antioxidanty

Jen jak zdravě to zní! Jsou třeba v hořké čokoládě, a proto podle serveru Lidovky.cz její spotřeba stoupá. Antioxidanty prý pravděpodobně zpomalují naši oxidaci, tedy stárnutí, řekl by laik. Také prý chrání srdce a brání rakovině. Začaly se vyrábět dokonce jako papírky pod jazyk. Jenže smůla! Zábava skončila, když na témže serveru o pár týdnů později napsali, že antioxidanty „zřejmě nemají na proces stárnutí vůbec žádný vliv". A v jiné studii si vědci (tentokrát z Kansasu) ještě přisadili a tvrdí, že tyhle stravovací zázraky mohou dokonce škodit. „Přemíra superpotravin ve stravě může narušit křehkou rovnováhu antioxidantů a prooxidantů v těle a způsobit starším a nemocným lidem problémy s dýcháním, a zhoršit tak funkci svalů, která je s dýcháním spjata."

Brambor

Doporučení kolem diet se mění rychle jako listy v diářích. Třeba brambory. Tady (tedy na iDnes.cz) je tvoří z 80 procent voda, a ať už syrové, nebo pečené mají jen málo kalorií, cukrů a vůbec žádný tuk, takže jsou vlastně dietní. A jinde (třeba v Respektu) by si je pečené měli tlouštíci rozhodně odpustit. Co s tím? Hoďte si bramborou.

Čokoláda

Čokoláda, to je takový miláček zdravotních rubrik. Co ta už toho dokázala. Tak třeba akné vyráběla ona. Tedy donedávna. Teď už její mlsání třeba podle časopisu Týden naopak léčí vysoký krevní tlak, astma a cirhózu jater, funguje jako antidepresivum, a co je nejlepší, má blahodárné účinky na pokožku a brání vzniku vrásek. Tedy alespoň do chvíle, než ji jiná studie zase zavrhne.

Med a mléko

Babičky taky doporučovaly mléko s medem. Ale podle zdravotních rubrik ženských magazínů to tentokrát není lidová moudrost, ale tmářství a pověry. Mléko prý podporuje tvorbu hlenů a med dráždí sliznice. Vy, co mléko s medem nesnášíte, jste si teď pravděpodobně oddechli. A vy, co ho zbožňujete? Nevěšte hlavu a ještě trochu zasurfujte. Najdete dostatek článků opírajících se o jiné vědecké studie, podle kterých je med léčivý až až a souvislost mezi mlékem a hleny dosud nikdo neprokázal.

Což takhle dát si špenát

Špenát je úplná legenda a asi vůbec nejstarší lékařsko-novinářský mýtus. V roce 1870 publikoval doktor E. von Wolf práci, v níž tvrdil, že špenát má desetkrát víc železa než ostatní listová zelenina. Už v roce 1937 přišli němečtí vědci na to, že Wolf omylem šoupnul desetinnou čárku, a tak špenát žádný expert na železo není. Přesto se tenhle mýtus držel mezi laiky i odborníky dlouhá desetiletí. Pepek námořník by mohl vyprávět.

Takže co?

Takže asi tak: nevěřte ničemu, co se v novinách o potravě dočtete. Jezte střídmě, do polosyta, pravidelně, a to v takových intervalech, kdy dostáváte opravdu hlad. A jezte to, po čem vám není blbě. A buďte rádi, že tyhle vědecké týmy zkoumají třeba dopady konzumace jahod na náš organismus. Mohly by také třeba rozbíjet atomy nebo urychlovat částice...

Kdybyste nevěděli co, vždycky můžete zkusit tyhle nekonečný bonbony. Tim nic nezkazíte. Leda by vám zaskočily.

Foto: Profimedia

Zpět

Přidat komentář

Poslední komentáře

  • Milan Tumpach napsal/a: -

    Odborníci sa v názoroch rozchádzajú.
    Rada: 1. Vytvorte si dočasne vlastný názor.
    2. Nájdite odborný názor ktorý sa sa s Vaším
    stotožňuje!

  • hu! napsal/a: -

    Tak ono to chce kriticky myslet, cist mezi radky a nemyslet si ze svet je bud a nebo. Oboje plati. Cokolada dela akne, protoze je tucna a zaplacava streva. Kakao je ale spis prospesne. U vina jsou nektere latky prospesne, ale streva a zaludek nebudou mit alkohol rady. Antioxidanty v zelenem caji jsou skvele, ale premira (cehokoliv) samozrejme skodi, protoze zas zpusobuje jine legracky, treba u toho caje caste moceni a vyplavovani mineralu.
    Proste - premyslet!

Všechny komentáře

Doporučujeme


Dnes je 10. 2. 2012, svátek má Kozí sýr

Vyhledávání

Rychlá navigace


Hlavní navigace


Copyright © 2008-2012 Vodafone Czech Republic a.s.

Vodafone.cz